Kāpēc teksts ir galvenais digitālās piekļūstamības aspekts?
Publicēts: 2024. gada 15. novembris
Kad runājam par digitālo piekļūstamību, parasti pirmos iedomājamies tehniskos aspektus - kontrastu, navigāciju ar tastatūru, ekrānlasītāju atbalstu u.c.. Taču ļoti bieži tiek aizmirsts par vienu no būtiskākajām piekļūstamības pamatvērtībām – tekstu. Pat vismodernākā tehniskā platforma kļūst nepilnīga, ja valoda tajā ir sarežģīta, pārāk tēlaina vai citādi lietotājiem grūti uztverama.
Kāpēc skaidrība un vienkāršība valodā ir tik svarīga?
Teksts digitālajā vidē ir galvenais ceļvedis. Ja norādes ir skaidras un saprotamas, cilvēks spēj viegli orientēties sniegtajā informācijā – viņš zina, ko darīt un kā rīkoties, lai sasniegtu saņemtu pakalpojumu. Taču, ja teksts ir pilns ar nozares žargoniem vai birokrātisku izteiksmi, rodas valodas barjera, kas nevis palīdz, bet kavē saskarsmi. Klientam nākas pārlasīt teikumu vairākas reizes, kā rezultātā viņš var atteikties no mēģinājuma saņemt pakalpojumu.
Vienkāršā valoda nav tikai stila izvēle, tā ir piekļūstamības pamatprasība. Īsi, kodolīgi teikumi, skaidri nodefinēti virsraksti – tas viss padara tekstu saprotamu un viegli uztveramu. Jo mazāk svešvārdu un liekvārdības, jo tuvāks un draudzīgāks klientam ir tā vēstījums.
Kad teksts ir veidots cilvēkiem, nevis birokrātijai, tīmekļa vietnes lietotājs jūtas gaidīts. Viņam nav jādomā, kā interpretēt sarežģītus noteikumus vai gari izvērstus teikumus. Tas rada uzticību uzņēmumam un pārliecību, ka šeit viņa vajadzības tiek ņemtas vērā.
Pat meklētājprogrammas, piemēram, Google, novērtē šādu pieeju. Lapas ar skaidru struktūru, vienkāršu valodu un labi nodefinētiem virsrakstiem automātiski iegūst priekšrocības pārlūku meklēšanas rezultātos. Tātad vienkāršā valoda vienlaikus palīdz gan lietotājiem, gan algoritmiem, kas rūpējas par uzņēmuma redzamību internetā.
Digitālā piekļūstamība bieži tiek uztverta kā tehnisks uzdevums, bet tieši teksts iedod piekļūstamībai cilvēcīgu izteiksmi. Skaidrs un vienkāršs saturs nozīmē, ka cilvēks jūtas saprasts, atbalstīts un gaidīts. Tā ir ne tikai iekļaušana, bet arī biznesa attīstība – jo vairāk cilvēku spēj saprast uzņēma tīmekļa vietnē rakstīto, jo lielākas iespējas, ka viņi kļūs par klientiem.
Tāpēc, domājot par digitālo piekļūstamību, neaizmirstiet – valoda ir īstais instruments, ar kuru uzrunāt auditoriju.
Vēlies pārliecināties, vai tavs saturs ir saprotams visiem? 👉 Sazinies ar mums un saņem profesionālu piekļūstamības novērtējumu.